Профілактична робота
у закладі освіти
В сучасному житті надто актуальною виступає проблема
зростання правопорушень серед молоді. Профілактика правопорушень неповнолітніх
є передусім проблемою педагогічною, бо вона пов’язана з вирішенням певного кола
виховних завдань. Тому в цій справі особливе місце повинна зайняти
профілактика, яка має розпочинатися вже з дитячого садка й початкових класів
школи, коли закладаються основи характеру, ставлення до оточуючих, поведінки в
побуті.
Система роботи закладу освіти щодо
попередження злочинності та правопорушень серед учнів школи поєднується із
системою національного та громадянського виховання і передбачає цілеспрямовану,
планову, взаємопов’язану, керовану діяльність складових її частин – від
директора до бібліотеки.
Робота педагогічного колективу щодо
попередження злочинності та правопорушень серед учнів планується щорічно та
поєднується з системою всієї виховної роботи в освітньому закладі. Планування
розробляється за місяцями, кожен з яких передбачає такі напрямки роботи щодо
попередження злочинності та правопорушень:
·
профілактична
робота,
·
робота
з батьками,
·
правовий
всеобуч,
·
соціально-психологічна
робота,
·
робота
з педагогами.
У закладі освіти створена рада профілактики
правопорушень. Рада правопорушень об'єднує зусилля педагогічного, учнівського
колективів, батьківської громадськості в створенні єдиної системи роботи з
профілактики правопорушень у школі, координує дії педагогічного колективу з
роботою сільських структур і громадськості, працює з дітьми, підлітками та їх
батьками. Рада профілактики створена в комплексі для роботи з попередження
правопорушень, злочинів, зміцненню дисципліни серед учнів.
Рада профілактики :
·
розробляє
і впроваджує систему взаємодії адміністрації та вчителів школи з громадськістю,
здійснює профілактику правопорушень неповнолітніх;
·
сприяє підвищенню ефективності роботи школи з профілактики
правопорушень учнів;
·
вивчає стан профілактичної роботи у класних колективах, особливості розвитку особистості
учнів, які відносяться до "групи ризику" та їх позаурочну зайнятість;
·
здійснює
консультаційно-інформаційну діяльність для педагогічного колективу і батьків;
·
контролює виконання прийнятих рішень;
·
аналізує свою діяльність, виступає зі звітом про її
результати на нарадах при директорові не рідше 2-х
разів на рік.
·
Рада профілактики:
·
надає індивідуальні та
колективні рекомендації вчителям, батькам з питань корекції поведінки підлітків
та проведення профілактичної роботи з ними;
·
виносить на обговорення на батьківські збори і збори класів інформацію
про стан проблеми правопорушень неповнолітніх.
Склад ради профілактики правопорушень затверджений педагогічною
радою ліцею і складається з голови, його заступника і членів ради. Керує радою
профілактики заступник директора з навчально -виховної роботи.
Рада профілактики здійснює свою діяльність
відповідно до чинного законодавства, Конвенції ООН "Про права
дитини"; статуту школи, нормативним документам та наказам директора школи.
Таким чином, система профілактики
правопорушень серед неповнолітніх включає:
·
усунення
причин і умов, які сприяють девіантній поведінці;
·
забезпечення
прав та соціальних гарантій неповнолітніх;
·
надання
допомоги дітям з неблагополучних сімей;
·
виявлення
підлітків, схильних до скоєння правопорушень;
В закладі освіти ведеться облік
важковиховуваних підлітків та молодших школярів, які потребують допомоги,
підтримки; організація відповідної психокорекційної роботи з ними.
Адміністрацією закладу разом з класними
керівниками відвідуються родини дітей, що знаходяться на внутрішньо шкільному
контролі та віднесені до групи ризику.
Щодо профілактичної роботи в закладі
організовуються спільні
виступи на батьківських зборах, нарадах,
психолого-педагогічних семінарах .
Проводяться виховні години на
морально-етичні проблеми, проблеми взаєморозуміння, поваги. В жовтні місяці проводиться місячник правової освіти, а в грудні в
рамках Всеукраїнського тижня права - заходи на відповідну тематику.
Згідно плану виховної роботи закладу
адміністрацією ліцею разом з класними керівниками кожного місяця проводяться
рейди «Урок», «Діти вулиці», бесіди з учнями про обмеження перебування на
вулиці у вечірній час, проводяться обстеження житлово-побутових умов проживання
дітей у родинах, де батьки негативно впливають на дітей, проводиться
індивідуальна робота з учнями, які перебувають на обліку, роз'яснювальна
робота, лекцій, бесід з метою профілактики злочинності, запобігання
бездоглядності та безпритульності.
У виховній роботі, пов’язаній з
профілактикою правопорушень, особливе місце займає правове
виховання. Правове виховання в закладі освіти тісно
пов’язане з іншими видами виховання: моральним, трудовим, естетичним.
На уроках правознавства, в ході
позакласних заходів, у виховній роботі класних керівників питання
виховання правової освіти має першочергове значення.
Одне з головних завдань класного керівника
– співпраця з батьками. Класні керівники постійно надають допомогу батькам у
сімейному вихованні. Важливе місце у системі профілактики правопорушень
серед учнів відводиться роботі з батьками.
Хороша сім'я - це такий колектив, де всі члени
правильно будують свої взаємостосунки, поважають один одного, мають спільні
мету та інтереси, чітко розподілені обов'язки, відповідальність між членами.
Тому в такому колективі створюються благополучні передумови для формування
особистості.
Разом з батьками, батьківським комітетом
проводиться певна робота для розвитку дитини, а саме:
а) батьки і школа створюють всі умови для
навчання;
б) стежать за виконанням режиму дня;
в) створюють мікроклімат, в якому
діти почувають себе вільно і комфортно.
г) вчителі налагоджують тісні зв'язки між
школою і батьками, і всі заходи, які проводяться закладом і учнівським
самоврядуванням доповнюють один одного.
Зміст правової роботи з батьками
·
підвищення
психолого-педагогічних знань батьків (лекції, семінари, індивідуальні
консультації, практикуми):
·
залучення
батьків у навчально-виховний процес (батьківські збори, спільні
·
творчі
справи, допомога у зміцненні матеріально-технічної бази);
·
участь
батьків в управлінні школою (рада школи).
З метою запобігання та профілактики злочинності серед
неповнолітніх, освітній заклад:
1. впроваджує сучасні,
особистісно зорієнтовані методи і форми організації навчально-виховного процесу
2. намагається активізувати
роботу шкільних батьківських комітетів з питань підвищення відповідальності
батьків за виховання, навчання і розвиток дітей;
4. контролює відвідування
учнями навчальних занять, з’ясовує причини їх
пропусків, вчасно доводить до відома батьків;
5. веде банк даних
дітей, які стоять на внутрішньошкільному контролі;
6. проводить анкетування та
психолого-педагогічне діагностування серед учнів по виявленню схильності до агресії;
7. проводяться систематичні зустрічі з представниками правоохоронних органів .
9. проводяться місячники правової освіти, предметні тижні з основ правознавства,
тижні правових знань.
Враховуючи різноманітність причин та умов, які
призводять до злочинів, можна зробити висновок, що ефективність профілактичних
заходів багато в чому залежить від спільних зусиль медиків, педагогів,
психологів, працівників правоохоронних органів, служб в справах неповнолітніх та
інших причетних до цього структур, що є суб’єктами попереджувальної діяльності.
Підлітковий період вимагає особливої уважності
як з боку батьків, так і з боку навчального закладу. Тому профілактичний вплив
має бути цілеспрямованим.