Профілактика правопорушень

 

Профілактична робота у закладі освіти

 

В сучасному житті надто актуальною виступає проблема зростання правопорушень серед молоді. Профілактика правопорушень неповнолітніх є передусім проблемою педагогічною, бо вона пов’язана з вирішенням певного кола виховних завдань. Тому в цій справі особливе місце повинна зайняти профілактика, яка має розпочинатися вже з дитячого садка й початкових класів школи, коли закладаються основи характеру, ставлення до оточуючих, поведінки в побуті.

Система роботи закладу освіти щодо попередження злочинності та правопорушень серед учнів школи поєднується із системою національного та громадянського виховання і передбачає цілеспрямовану, планову, взаємопов’язану, керовану діяльність складових її частин – від директора до бібліотеки.

Робота педагогічного колективу щодо попередження злочинності та правопорушень серед учнів планується щорічно та поєднується з системою всієї виховної роботи в освітньому закладі. Планування розробляється за місяцями, кожен з яких передбачає такі напрямки роботи щодо попередження злочинності та правопорушень:

·      профілактична робота,

·      робота з батьками,

·      правовий всеобуч,

·      соціально-психологічна робота,

·      робота з педагогами 

У закладі освіти створена рада профілактики правопорушень. Рада правопорушень об'єднує зусилля педагогічного, учнівського колективів, батьківської громадськості в створенні єдиної системи роботи з профілактики правопорушень у школі, координує дії педагогічного колективу з роботою сільських структур і громадськості, працює з дітьми, підлітками та їх батьками. Рада профілактики створена в комплексі для роботи з попередження правопорушень, злочинів, зміцненню дисципліни серед учнів.

Рада профілактики :

·      розробляє і впроваджує систему взаємодії адміністрації та вчителів школи з громадськістю, здійснює профілактику правопорушень неповнолітніх;

·      сприяє підвищенню ефективності роботи школи з профілактики правопорушень учнів;

·      вивчає стан профілактичної роботи у класних колективах, особливості розвитку особистості учнів, які відносяться до "групи ризику" та їх позаурочну зайнятість;

·      здійснює консультаційно-інформаційну діяльність для педагогічного колективу і батьків;

·      контролює виконання прийнятих рішень;

·      аналізує свою діяльність, виступає зі звітом про її результати на нарадах при директорові не рідше 2-х разів на рік. 

·       Рада профілактики:

·      надає індивідуальні та колективні рекомендації вчителям, батькам з питань корекції поведінки підлітків та проведення профілактичної роботи з ними;

·      виносить на обговорення на батьківські збори і збори класів інформацію про стан проблеми правопорушень неповнолітніх.

Склад ради профілактики правопорушень затверджений педагогічною радою ліцею і складається з голови, його заступника і членів ради. Керує радою профілактики заступник директора з навчально -виховної роботи.

Рада профілактики здійснює свою діяльність відповідно до чинного законодавства, Конвенції ООН "Про права дитини"; статуту школи, нормативним документам та наказам директора школи.

Таким чином, система профілактики правопорушень серед неповнолітніх включає:

·       усунення причин і умов, які сприяють девіантній поведінці;

·       забезпечення прав та соціальних гарантій неповнолітніх;

·       надання допомоги дітям з неблагополучних сімей;

·       виявлення підлітків, схильних до скоєння правопорушень;

В закладі освіти ведеться облік важковиховуваних підлітків та молодших школярів, які потребують допомоги, підтримки; організація відповідної психокорекційної роботи з ними.

Адміністрацією закладу разом з класними керівниками відвідуються родини дітей, що знаходяться на внутрішньо шкільному контролі та віднесені до групи ризику.

Щодо профілактичної роботи в закладі організовуються спільні виступи на батьківських зборах, нарадах, психолого-педагогічних семінарах .

Проводяться виховні години на морально-етичні проблеми, проблеми взаєморозуміння, поваги. В жовтні місяці проводиться місячник правової освіти, а в грудні в рамках Всеукраїнського тижня права - заходи на відповідну тематику.

Згідно плану виховної роботи закладу адміністрацією ліцею разом з класними керівниками кожного місяця проводяться рейди «Урок», «Діти вулиці», бесіди з учнями про обмеження перебування на вулиці у вечірній час, проводяться обстеження житлово-побутових умов проживання дітей у родинах, де батьки негативно впливають на дітей, проводиться індивідуальна робота з учнями, які перебувають на обліку, роз'яснювальна робота, лекцій, бесід з метою профілактики злочинності, запобігання бездоглядності та безпритульності.

У виховній роботі, пов’язаній з профілактикою правопорушень, особливе місце займає правове виховання. Правове виховання в  закладі освіти тісно пов’язане з іншими видами виховання: моральним, трудовим, естетичним.

На уроках правознавства, в ході позакласних заходів, у виховній роботі класних керівників питання виховання правової освіти має першочергове значення.

Одне з головних завдань класного керівника – співпраця з батьками. Класні керівники постійно надають допомогу батькам у сімейному вихованні. Важливе місце у системі профілактики правопорушень серед учнів відводиться роботі з батьками.

Хороша сім'я - це такий колектив, де всі члени правильно будують свої взаємостосунки, поважають один одного, мають спільні мету та інтереси, чітко розподілені обов'язки, відповідальність між членами. Тому в такому колективі створюються благополучні передумови для формування особистості.

Разом з батьками, батьківським комітетом проводиться певна робота для розвитку дитини, а саме:

а) батьки і школа створюють всі умови для навчання;

б) стежать за виконанням режиму дня;

в)  створюють мікроклімат, в якому діти почувають себе вільно і комфортно.

г)  вчителі налагоджують тісні зв'язки між школою і батьками, і всі заходи, які проводяться закладом і учнівським самоврядуванням доповнюють один одного.

Зміст правової роботи з батьками

·      підвищення психолого-педагогічних знань батьків (лекції, семінари, індивіду­альні консультації, практикуми):

·      залучення батьків у навчально-виховний процес (батьківські збори, спільні

·      творчі справи, допомога у зміцненні матеріально-технічної бази);

·      участь батьків в управлінні школою (рада школи).

З метою запобігання та профілактики злочинності серед неповнолітніх, освітній заклад:

1. впроваджує сучасні, особистісно зорієнтовані методи і форми організації навчально-виховного процесу

2. намагається активізувати роботу шкільних батьківських комітетів з питань підвищення відповідальності батьків за виховання, навчання і розвиток дітей; 

4. контролює відвідування учнями навчальних занять, з’ясовує причини їх пропусків, вчасно доводить до відома батьків; 

5. веде банк даних дітей, які стоять на внутрішньошкільному контролі

6. проводить анкетування та психолого-педагогічне діагностування серед учнів по виявленню схильності до агресії;

7. проводяться систематичні зустрічі з представниками правоохоронних органів .

9. проводяться місячники правової освіти, предметні тижні з основ правознавства, тижні правових знань.

Враховуючи різноманітність причин та умов, які призводять до злочинів, можна зробити висновок, що ефективність профілактичних заходів багато в чому залежить від спільних зусиль медиків, педагогів, психологів, працівників правоохоронних органів, служб в справах неповнолітніх та інших причетних до цього структур, що є суб’єктами попереджувальної діяльності.

Підлітковий період вимагає особливої уважності як з боку батьків, так і з боку навчального закладу. Тому профілактичний вплив має бути цілеспрямованим.